Cześć, zapraszam na kontynuacje tematu o ciekawym
roczniku talarów Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jak doskonale pamiętam, gdy
rozpoczynałem pisanie o tytułowej monecie, to na moim balkonie gdzie powstaje
większość tekstów bloga, panował upał podobny do tego, jaki spotkałem tego lata
bawiąc kilka dni w Rzymie. Piękne wspomnienia, dobry nastrój i miłe okoliczności
przyrody często sprzyjają puszczaniu wodzy fantazji i wówczas moje teksty rosną
do takich rozmiarów, że trzeba je dzielić na kilka części. Jednak teraz jest
już inaczej, bo w tak zwanym między czasie lato w Warszawie wyraźnie ma się ku
końcowi. A za latem i ja z balkonu przeszedłem pod dach do salonu i dalej klepie
w laptopa, te swoje przydługie zdania o sreberku z 1776 roku. Tym razem już jednak
w ciepłej bluzie i skarpetkach, stąd na własnej skórze czuję, że z pewnością za
długo się z tym tematem grzebałem. Najwyższy czas skończyć bajania i zabrać się
do konkretnego opisania rocznika 1776, by przy okazji sprawdzić, czy da się praktycznie
wykorzystać wiedzę o podtypach popiersi na awersach z pierwszej części wpisu. To
założenie, plus nadzieja na dodanie do aktualnego stanu wiedzy jakiegoś nowego
odkrycia, choćby kolejnego nieopisanego jeszcze nigdzie wariantu, jest dla mnie
zawsze doskonałą motywacją żeby się zabrać za bardziej szczegółowej analizy.
Jednak zanim zacznę na dobre zagłębiać się w detale
talara z 1776 i odkrywać to, co znane i nieznane, to najpierw powrócę jeszcze na
krótką chwile do tematu wizerunku naszego króla. Wiele pisałem ostatnio o
wyobrażeniach wyglądu Poniatowskiego, rozumianych jako wizja artystyczna
zamknięta w formie popiersia wybitego na monetach. Dziś dla kontrastu, zaproponuję
kilka zdań o zmiennym obliczu panującego, rozumianym mniej dosłownie. Akurat
tak się złożyło, że to właśnie w roku 1776, Stanisław August Poniatowski
pokazał publicznie swoją „drugą twarz”. A była to twarz groźna człowieka
zdesperowanego. Oblicze z błyskiem oka wilka w owczej skórze, do jakiego nie
przywykliśmy czytając popularne opinie o „Stasiu-fajtłapie” mianowanym ostatnim
królem elekcyjnym Rzeczpospolitej. Prawda oczywiście jest nieco inna i jak
zwykle leży gdzieś po środku. Można się o tym przekonać właśnie poznając
historię przygotowań do sejmu w roku 1776. Wówczas to stronnictwo królewskie wpłynęło
na zmianę strategii działania Poniatowskiego, widząc jak nieskuteczna jest jego
dotychczasowa spolegliwa polityka w stosunku do opozycji, w której zwykle było
miejsce na dialog, analizę argumentów wszystkich stron oraz wspaniałomyślne
wybaczanie ewentualnych błędów. W jednej
chwili zdecydowano, że to koniec „miękkiej gry” i czas by spróbować chwycić
kraj „za gardło” i siłą narzucić poddanym jedynie słuszne zdanie. A wszystko po
to, żeby bez niepotrzebnego oporu i szumu, przyspieszyć wprowadzenie reform,
które zdaniem rządzących były potrzebne krajowi. I tak z oświeconego pragmatyka
miłującego wszystkich poddanych, który gwarantował przestrzeganie prawa, król
Stanisław August Poniatowski wrócił do sprawdzonej strategii brutalizacji
politycznej. Historycy nazywają okres skonfederowanego sejmu w 1776 – dworskim
zamachem stanu. I był to rzeczywiście klasyczny zamach na wolności szlacheckie,
przeprowadzony siłą wojskową oraz pieniędzmi z budżetu na kupowanie poparcia. W
efekcie wielkiego zamieszania, do którego dochodziło na lokalnych sejmikach,
jak kraj długi i szeroki dochodziło do powszechnego łamania praw wyborczych antykrólewskiej
opozycji. W efekcie, do sejmu wybrano większość posłów popierających
stronnictwo Poniatowskiego. A tych kilkudziesięciu politycznych przeciwników
władzy, którzy przecisnęli się przez „sito” strachu i korupcji, po prostu nie
wpuszczono na obrady sejmu albo zmuszano do podpisania deklaracji przystąpienia
do konfederacji sejmowej, co praktycznie zamykało im pole do wyrażania
odmiennych poglądów. W ten oto sposób, wszystkie zamyślone reformy obozu króla
działającego w porozumieniu z Radą Nieustającą i rosyjskim ambasadorem weszły w
życie, a sejm na całe swoje obrady potrzebował zaledwie dwa miesiące. Tak jawnym
gwałtem praw szlacheckich, uzyskano niezwykłą efektywność obrad i uchwalono
wszystkie zaplanowane reformy. Królowi nie w smak była ta forma, jednak oficjalnie
zgodził się na odegranie swojej roli w zamachu i firmowanie działań władzy swym
wizerunkiem. Oczywiście robił to wierząc, że działa w interesie Polski, w
której trudne czasy wymagają by działać bardziej zdecydowanie. Coś Wam przypomina
takie działanie władzy? Mnie osobiście nasuwa się obraz metod z czasów komuny i
wielu innych rządów totalitarnych. Na szczęście wydaje się, że dla żyjących
teraz pokoleń Polaków to już jedynie relikt przeszłości, który w demokratycznych
czasach się nie powtórzy. Chociaż z drugiej strony, kto by nami nie rządził to zawsze
jakiś „KOD” się na niego znajdzie, który sprawy kraju widzi nieco inaczej. Ot, taka
widocznie jest rola opozycji, ale ja tam na bieżącej polityce się nie znam, a
nawet jej unikam. Szczególnie, że mam świadomość zdarzeń, które doprowadziły do
upadku Rzeczypospolitej i czasem w działaniach władzy w XXI wieku, dostrzegam znajome cienie tworzące pewne
analogie z czasami, do których nie chciałbym nigdy wracać. Na koniec wpisu podam źródła dostępne online, idealne dla osób, które
chciałby zgłębić ten ciekawy temat dworskiego zamachu stanu w 1776 roku.
Piszę o tym nie tylko z tego powodu, że data wydarzeń,
do jakich doszło na sejmie w roku 1776 „zgadza się” z tą na opisywanej dziś
monecie. Poruszam to również po to, żeby zwrócić uwagę czytelników bloga na
fakt, że król się nam zmieniał nie tylko na popiersiach bitych na talarach, ale
również „w życiu” dawał się nam z czasem poznać z innej strony. Dlatego też, obiektywna
ocena rządów Poniatowskiego nie może być taka prosta i jednoznaczna jak się ją
przeważnie przedstawia. To złożone i skomplikowane zagadnienie. Jak czas, w
którym żył i trudne okoliczności. Dlatego nic nie jest tylko czarne lub białe i
kiedyś być może napisze o tym nieco więcej. A wracając na chwilę do aktualnych
wydarzeń i czekających nas za chwilę wyborów, to jak się wydaje, na całe
szczęście będziemy mieli inne problemy niż szlachecka opozycja w II połowie
XVIII wieku. Taka drobna ilustracja J.
Inne problemy, ale czy nie mniej ważne… Dobrze, na
dziś już koniec z obrażaniem władzy i polityków, bo mi zaraz prąd wyłączą J.
To oczywiście jedynie żart, który nie może być uznany za obiektywną oceną
rzeczywistości, o którą przecież sam tak często apeluję w stosunku do czasów
SAP. Koniec z polityką, bierzmy się za
stare monety. To nieco bezpieczniejszy temat do prezentowania swoich poglądów.
Zacznijmy dzisiejsze analizy od awersu, bo w końcu mamy
już niezłą wprawę w jego badaniu. Na początek kilka faktów. Do analizy udało mi
się zgromadzić próbę 82 egzemplarzy talarów SAP z 1776. Na podstawie obserwacji
tej ilości monet stwierdzam, że w tym roczniku mamy do czynienia z 4 stemplami
awersu. Na wszystkich stemplach
oczywiście mamy popiersie królewskie z opaską we włosach, opisane w najnowszym
katalogu jako TYP 2. Jednak biorąc pod uwagę moje ustalenia z poprzedniego wpisu,
możemy je podzielić na poszczególne podtypy różniące się detalami wyglądu
króla. I tak, podstawowe w tym roczniku jest popiersie królewskie w podtypie
2a, które występuje na 3 stemplach. Na jednym stemplu, po raz pierwszy
występuje wizerunek Poniatowskiego opisany, jako podtyp 2d. To będzie pierwsza
cecha w naszych analizach i będę ją nazywał zmienna „a)”.
Jednak, żeby nie wysilać wzroku, który u wielu
miłośników historii pewnie jak i u mnie, jest coraz słabszy od tego ciągłego ślęczenia
nad metalowymi drobiazgami, wprowadzimy dodatkowo o wiele bardziej wyraźną
cechę. Poszczególne stemple z łatwością odróżnimy od siebie używając drugiej,
tym razem już niezawodnej zmiennej, czyli końcówki królewskiej wstążki. Mamy to
szczęście, że na każdym ze stempli ta końcówka jest nieco inna, a co
najważniejsze, jest ona zdecydowanie „wycelowana” w inną literę napisu
otokowego. To będzie dla nas „bułka z masłem” i wzrok uratowany J.
Cecha ta będzie dalej opisana, jako zmienna „b)”.
Oprócz wizerunku popiersia królewskiego, mamy w tym
roczniku również jedną różnicę w napisie otokowym. Standardowo tekst, jaki
otacza króla stanowi jego podpis i tytuł do bicia monety. Na talarach z 1776
roku możemy zaobserwować dwa warianty zapisu skrótu nazwy Litwy, czyli będzie LITU.
lub LITH. Nie jest to nic niezwykłego, gdyż takie różnice napisów występują na
talarach SAP regularnie i znajdziemy je w większej ilości roczników. Cały napis
otokowy brzmi: STANISLAUS AUGUSTUS D.G.REX POL.M.D.L. LITU. lub alternatywnie, końcówka
przyjmie formę LITH. W dalszej części wpisu okaże się, która z nich jest
rzadsza. Dziś dla nas będzie to zmienna „c)”, jako ta najbardziej widoczna.
Czas już chyba zaprezentować zdjęcia awersów. Dziś
zmienimy standardową kolejność i najpierw będzie ilustracja a dopiero pod nią
znajdzie się bardziej konkretny opis.
Znamy już poszczególne zmienne oraz przykładowe wizerunki,
więc teraz tylko uzupełnijmy opis do formy katalogowej. W roczniku talarów 1776
występują cztery, niżej wymienione warianty stempli awersu.
AWERS
1 – a) popiersie króla w podtypie 2a; b) wstążka ostra, która celuje pomiędzy
litery „A” i „N”.; c) końcówka napisu LITU.
AWERS
2 – a) popiersie podtyp 2a; b) wstążka ostra, celuje w „A”.; c) końcówka LITU.
AWERS
3 – a) popiersie podtyp 2a; b) wstążka ostra celuje w „I”; c) końcówka LITH.
AWERS
4 – a) popiersie odmienne, w podtypie 2d; b) wstążką tępa, celuje w „N”; c)
końcówka LITU.
Winny jestem jeszcze wyjaśnienia, skąd wzięła się kolejność
zaprezentowanych wariantów i dlaczego stemple LITU „pomieszałem” z LITH.. Jak
widać pierwszeństwo w ustaleniu kolejności, dałem mniej widocznym różnicom
związanym z użyciem konkretnego podtypu popiersia Poniatowskiego. To prawda,
jednak muszę przyznać, że ta kolejność wynika również z całkiem innej cechy. Mianowicie
jak już wspominałem, stemple awersu jako narzędzia nie posiadające daty, były bardzo
często wykorzystywane do bicia talarów z różnych roczników. Tak właśnie działo
się również w okresie 1768-1782 gdzie na tym nominale występuje popiersie typu
2 z królem w przepasce. W tym obszarze, przy okazji własnych analiz na użytek
tego tekstu, udało mi się potwierdzić, a nawet nieco rozwinąć tezy zaprezentowane
publicznie już prawie 10 lat temu przez Rafała Janke w kultowym (przynajmniej
dla miłośników SAP ) numerze Przeglądu Numizmatycznego 4/2009. Wówczas to Pan
Rafał charakteryzując „z grubsza” wszystkie roczniki talarów Poniatowskiego,
zwracał już uwagę miłośników numizmatyki na wykorzystanie tych samych stempli w
różnych latach bicia. Oczywiście tyczyło to awersów bez przeróbek, a rewersów z
poprawionymi datami. Ja również
dokładnie przestudiowałem monety z 1776 i znalazłem takie przypadki i to po obu
stronach krążków. Jednak w przypadku awersów, uznałem, że decydującą o
kolejności danego wariantu cechą, będzie rocznik talara, w którym użyto tego
stempla po raz pierwszy. I tak właśnie zrodziła się klasyfikacja, jaką dziś
zaproponowałem. Szczegółowo prezentuje się to tak, że poszczególne stemple wykorzystywane
były w następujących latach:
AWERS
1 – 1769, 1772, 1773, 1774, 1775, 1776
AWERS
2 – 1770, 1772, 1773, 1774, 1776
AWERS
3 – tylko 1776
AWERS
4 – 1776, 1777, 1778
Ot, cała filozofia, jeśli chodzi o stronę
portretową. Jak widać stemple awersu wykorzystywano wymiennie i wytrzymywały
całkiem długi okres pracy. Z pewnością ogromny wpływ na podniesienie ich
żywotności miało, opisywane w poprzednim wpisie wypłaszczenie reliefu awersu
oraz zmniejszenie średnicy krążka. Języczkiem uwagi dla kolekcjonerów będzie
jednak informacja, jak się łączyły 4 stemple awersu z rewersem. Ale o tym, już
za chwilę.
Ok, teraz czas na rewers i na „wisienkę na torcie”
dzisiejszego tekstu. A właściwie powinienem napisać na „żołądź w wieńcu”, bo to
właśnie żołędzie na rewersie odegrają dziś decydującą rolę. Tego jeszcze na
blogu nie było. Jak w przedszkolu, będziemy razem liczyć żołędzie. Czyż to nie
zajecie w sam raz, na jesienne słotne wieczory J.I tak, ogromny
srebrny rewers talara SAP jest tradycyjnym miejscem do popisu dla rytownika i
mincerzy z mennicy koronnej. To właśnie na tej stronie monety występuje
najwięcej elementów, herbów, napisów i zdobień, które potem stanowią o
odmienności poszczególnych stempli. Weźmy „na warsztat” przykładowy rewers
talara z 1776.
Jak widać ta strona aż kipi od detali. W centrum
znajdujemy piękna kompozycje ukoronowanej pięciopolowej tarczy herbowej. Każde
z pól herbowych posiada przestrzenną strukturę, którą królewski rytownik Jan
Filip Holzhaeusser zapożyczył z projektu jednego ze swoich konkurentów
nadesłanych świeżo koronowanemu władcy w latach 1765-6. Herby to oczywiście Korona, Litwa i
hrabiowski ciołek rodziny Poniatowskich. Tarcza herbowa otoczona jest dwoma
wieńcami, z których lewy spleciony został z liści dębu, a prawy jest wieńcem
palmowym. Oba wieńce splecione szarfą z napisem PRO FIDE GREGE ET LEGE (za wiarę, króla i prawo), na której u
dołu wisi order Orła Białego. Kompozycja herbów i wieńców otoczona jest
napisami X EX MARCA PURA COLONIEN informującymi o stopie menniczej użytej do
produkcji talara (10 sztuk z grzywny
czystego srebra). Napisy kończy data 1776 z kropka na końcu oraz inicjały
E.B. intendenta mennicy warszawskiej Eiframa Brenna. To oczywisty opis dla
miłośników monet Poniatowskiego, lecz jestem zmuszony go zawsze przytaczać
mając nadzieje, że na ten tekst trafią osoby mniej doświadczone, które dopiero
zaczynają swoja przygodę z tym cudnym okresem numizmatyki polskiej.
Oczywistym jest, że w takiej ilości szczegółów,
jakie zgromadzono na rewersie, łatwo dochodzi do sytuacji, gdzie w przypadku użycia
kilku stempli do produkcji monet w danym roczniku, nie będą one idealnie
identyczne. Nie inaczej było w roku 1776, Oczywiście wszystkie podstawowe
elementy występuję na każdym z narzędzi, jednak w gęstwienie i plątaninie
wieńców okalających tarcze, znajdujemy kilkanaście elementów różniących trzy stemple,
jakich użyto do wybicia całego nakładu talarów w ilości 47 468
egzemplarzy. Nie będę wyważał już otwartych drzwi przez moich szanownych
poprzedników piszących o monetach Poniatowskiego i do opisu tych różnic użyję
zmiennych, jakie wykorzystali Panowie Parchimowicz i Brzeziński. Tym samym
skoncentruje uwagę czytelników bloga na jednej ćwiartce monety, na której
różnice są najlepiej widoczne. Popatrzmy, więc na górną-lewą część rewersu by
policzyć liście dębu i żołędzie oraz opisać ich układ względem cyfr daty, z
którymi sąsiadują. W ten sposób dojdziemy do wniosku, że 3 stemple rewersu
talara możemy opisać za pomocą zaledwie kilku zmiennych. Proponuje by zrobić to
za pomocą dwóch cech, choć jeśli ktoś by się uparł i miał do dyspozycji dobrze
zachowane talary, to istnieje możliwość by zrobić to nawet za pomocą jednej
cechy. Jednak jak się za chwile okaże, tak jak w górskich wycieczkach - dłuższa
droga okazuje się najczęściej prostsza i mniej stroma. Zatem przejdźmy do
szczegółów.
Dwie zmienne, które posłużą nam do łatwego
zaobserwowania wariantów stempla rewersu, ograniczają się do analizy jednego
obszaru monety. Pierwszą cechą, opisana dalej, jako „a) „ będzie występowanie
lub brak dodatkowego liścia dębu skierowanego „do góry” obok korony. Ta zmienna
może przybrać jedynie dwie wartości: „dodatkowy liść dębu obok korony” lub
„brak dodatkowego liścia dębu obok korony”. Drugą zmienną będzie występowanie i
układ żołędzia pod cyfrą „6” z daty. Tu mamy 3 możliwości: „brak żołędzia pod
cyfrą 6”, „żołądź po 6 skierowany w lewo” lub „żołądź pod 6 skierowany w
prawo”. W ten oto prosty sposób dochodzimy do wyznaczenia trzech wariantów
rewersu.
REWERS
1 – a) brak dodatkowego liścia dębu obok korony; b) brak żołędzia pod cyfrą
„6”;
REWERS
2 – a) dodatkowy liść dębu obok korony; b) żołądź pod „6” skierowany w lewo;
REWERS
3 – a) dodatkowy liść dębu obok korony; b) żołądź pod „6” skierowany w prawo;
Wszystko to niby skomplikowane, ale jak zwykle,
wyjaśni się szybko po zapoznaniu się z ilustracjami, jakie przygotowałem
poniżej.
Kolejność rewersów ustaliłem według tego samego
kryterium, jakie użyłem do awersów. To o tyle ciekawe, że WARIANT 1 to stempel,
jakiego używano z powodzeniem również w roku 1775. Oczywiście żeby był zdatny
do bicia w kolejnym roku, to przerobiono ostatnią cyfrę daty, zmieniając „5” w
„6”. Zrobiono to na tyle dobrze, że przeważnie trudno to nawet dostrzec. Jednak
są takie monety, na których widać to nieco dokładniej – tak, jak na kolejnej
ilustracji.
Na powiększeniu dobrze widać, jak sprytnie dokonano
tej przeróbki. Nic dziwnego, ze ten fakt często nam dziś umyka. Nie zwrócono na
ten detal uwagi w najnowszym katalogu i być może ja również bym tego nie
spostrzegł gdybym nie dowiedział się z wyżej wspomnianego artykułu Rafała Janke,
że jeden stempel jest przerobiony. Gdy wiesz dobrze, czego szukasz, to jest
zdecydowanie łatwiej J. Pozostałe dwa stemple rewersu były
używane jedynie w roku 1776, a o kolejności, jaką im nadałem w tym tekście
zadecydowała cecha, o której wspomniałem na wstępie opisu rewersu. Teraz do
tego wracam żeby to objaśnić. Jest taka jedna zmienna, o której jeszcze nie
wspomniałem, za pomocą, której można odróżnić poszczególne rewersy. Ta zmienna
to liczba liści dębu i żołędzi we fragmencie wieńca znajdującym się w
lewej-górnej ćwiartce rewersu, którą od jakiegoś czasu już analizujemy. Tak się
składa, że WARIANT 1 posiada w tym fragmencie układ 6 liści/1 żołądź. Natomiast
kolejny WARIANT 2 odpowiednio więcej, czyli 7 liści i 4 żołędzie, a WARIANT 3
posiada aż 8 liści i 3 żołędzie. Kiedy mamy dobrze zachowane egzemplarze, to z
powodzeniem można użyć właśnie tej jednej cechy, by określić, jakim rewersem
bita jest analizowana przez nas moneta. To taki skrót, którego użyłem dziś
jedynie do ustalenia kolejności i nazwania poszczególnych wariantów rewersu. To
tak dla jasności.
Ok, mamy, zatem 4 stemple awersu i 3 warianty
rewersu, dokładnie tak samo jak w roku 1775. To oczywiście przypadek, ale
zawsze warto takie sytuacje zaznaczyć, bo być może komuś w przyszłości to się przyda.
Kolejne pytanie brzmi, jakie sa połaczenia stempli i ile dzięki temu powstało
wariantów monety, które można wyznaczyć, opisać i zebrać. Wspominamy przez mnie
dziś wielokrotnie Pan Janke w artykule „Co na razie wiemy, a czego nie wiemy o
talarach Stanisława Augusta Poniatowskiego” już przed dekadą, doliczył się 3
połączeń stempli. W najnowszym katalogu „Monety Stanisława Augusta
Poniatowskiego” autorzy poszli o krok dalej i opisali już 4 warianty. Nie
pozostaje mi nic innego, jak dostosować się do tempa odkryć moich znakomitych
poprzedników i pójść tym samym torem, dodając kolejne, piąte połączenie. W
dalszej części czytelnicy poznają wyniki mojego badania ilościowego.
Tradycyjnie po określeniu poszczególnych wariantów, poddamy je analizie i
zmierzymy ich ilość w badanej próbie. Potem odniesiemy to do nakładu by
oszacować nakład każdego z wariantu oraz finalnie by zaproponować nowe
podejście do stopnia rzadkości. Ot, cała procedura J.
Startujemy od tradycyjnej tabelki pokazującej, jakie
są połączenia poszczególnych stempli, które składają się na już wcześniej
ogłoszone pięć wariantów talara 1776.
I tak właśnie powstało 5 wariantów, z których ten
nienotowany dotychczas w literaturze w tym zestawieniu oznaczony został, jako
WARIANT 4. Tym samym udało mi się zaobserwować monetę, na której połączono
REWERS 2 ze stemplem AWERS 3, który charakteryzuje się końcówką napisu LITH. To
dzisiejszy gwóźdź programu J.
Teraz zobaczmy ile monet z właśnie określonych
pięciu wariantów znalazło się w próbie badawczej złożonej z 82 egzemplarzy. To
da nam szybką odpowiedź, które połączenia są bardziej popularne, a które wręcz
przeciwnie…
Teraz już jest jasne, że WARIANT 2 talara jest
najpopularniejszą formą dostępną na rynku i składowaną w muzeach, bo właśnie z
tych dwóch źródeł zebrałem 82 sztuki do analizy. Tak się kiepsko złożyło, że
mój egzemplarz typu „brzydal, ale z potencjałem”, który pokazałem w poprzednim
wpisie akurat reprezentuje ten… najpopularniejszy wariant. Tym razem cudu nie
było J.
Z drugiej strony, nic dziwnego, że nowoodkryty WARIANT 4 wydaje się być
najrzadszym połączeniem stempli. Nie będzie tajemnicą, że podczas analiz
zaobserwowałem zaledwie jedną monetę tego rodzaju. Miłośnicy okresu SAP, którzy
dobrze znają się na monetach i wiedza, jaka informacja jest ważna, mogą sobie
na tej tabelce wyrobić również zdanie, który wariant napisu na awersie jest
rzadszy. LITU. – występujący na 3 stemplach, czy raczej LITH., który można
znaleźć na 2 narzędziach. Do tego jeszcze wrócimy J.
Teraz odnieśmy te procenty do nakładu, który w roku
1776 wynosił 47 468 sztuk
Ilości, które prezentuje w zestawieniu to oczywiście
jedynie szacunki wynikające z układu, jaki zastałem w badanej próbie. Nie mniej
jednak nie ma chyba nic dokładniejszego, więc to i tak krok w stronę poznania
niezbadanego Tu jak na dłoni widać, że WARIANTY 3 i 4, których napisy otokowe kończą
się skrótem LITH. wydają się być zdecydowanie rzadsze od weriantów z LITU. Jeśli uznalibyśmy, że moje szacunki są
poprawne, to w nakładzie 47 468 egzemplarzy otrzymujemy zaledwie 2 895 sztuk z LITH. Co daje stosunek 6% z LITH. do 94% z LITU. Pewnie
przyznacie, że to spora różnica. Ale do tego jeszcze wrócę za chwile przy
stopniach rzadkości.
Przejdźmy, zatem do ostatniej tabelki w dzisiejszym
wpisie, czyli stopni rzadkości dla poszczególnych wariantów. Założenia są
niezmienne. Uznajemy, że do naszych czasów przetrwało 10% wyznaczonego powyżej
nakładu oraz używamy skali, jaką do klasyfikowania monet z okresu Polski
Królewskiej używał sam hrabia Emeryk Hutten-Czapski. Ostatnią zmienną są moje
obserwacje i ewentualny wpływ zebranej próby na uzyskany wynik, ale o tym
napisze za chwilę. Teraz prezentuje nowe podejście do stopni rzadkości dla
talara 1776.
Jak widać rozpiętość skali ocen, jaką proponuję
zawiera się pomiędzy stopniami R2 a R6. Czy to „dużo czy mało”? Zanim o tym,
najpierw odniosę się do „starych” danych, opublikowanych w poprzednich katalogach
monet Poniatowskiego. Po pierwsze to, że
w tym roczniku warianty w końcówką LITH. są zdecydowanie rzadsze od tych z LITU.
świadczy prosty fakt, że talara 1776 z LITH w ogóle nie opisuje katalog Krola
Plage „Okres Stanisława Augusta w historii numizmatyki polskiej” z 1913 roku.
Jak wiadomo publikacja Plage, była niemal przez wiek podstawową wykładnią dla
miłośników monet SAP a to dlatego, że dokładnie jak na ówczesne standardy
opisywała mennictwo stanisławowskie. Brak wariantu awersu z LITH. jest jednym z
nielicznych braków, który daje obraz rzeczywistej rzadkości tych wariantów.
Druga publikacja, to nieśmiertelny „Katalog monet polskich 1764-1864” autorstwa
Czesława Kamińskiego i Edmunda Kopickiego. W tej książce występują już warianty
z obiema końcówkami i autorzy przepisali im jednakowy stopień rzadkości w
wysokości R1!. W kolejnych katalogach Kopickiego to się zmienia, co możemy
zaobserwować chociażby w najnowszej publikacji Parchimowicz & Brzeziński,
która stopnie zapożyczyła właśnie od pana Edmunda. Tam rocznik 1776 bez
rozróżnienia na warianty otrzymał stopień rzadkości na poziomie R2. W sumie jak
tak na to spojrzeć, to nie wyda się nic dziwnego, przecież rocznik 1776 ma
najwyższy nakład ze wszystkich talarów bitych z 2 typem popiersia w latach
1768-1782. Gdyby analizować to tak globalnie, to 10% zachowanego nakładu
dawałby nam około 4,5 tysiąca sztuk i właśnie R2 według używanej dziś przez
mnie skali. Zatem to nie jest błąd i nie ma w tym nic dziwnego. To, co
zaskakujące, to wartości dostępne w katalogach internetowych. Dla przykładu na
stronie Fortress Katalog Monet Polskich wariantowi z LITU. przydziela się stopień
R2 a o wiele rzadszemu LITH. jedynie R1. Trudno mi się z tym zgodzić.
Drugim aspektem jest moja delikatna ingerencja w
oceny, jakie wyszły mi matematycznie podczas badania. Obniżyłem ręcznie stopień
WARIANTOWI 2 z R3 na R2, gdyż szacowana wartość 10% nakładu plasowała go gdzieś
na granicy obu stopni. Uznałem jednak, że fakt zaobserwowania go aż na 48%
badanych monet zdecydowanie upoważnia mnie do tego by odróżnić go od reszty. W
innym przypadku miał by taką samą ocenę jak warianty 1 i 5, co raczej mija się
z prawdą. Druga ingerencja, jaką wprowadziłem jest obniżenie stopnia z R7 na R6
stopnia dla nowo odkrytego WARIANTU 4. Jak dotąd znam go jedynie z jednego
egzemplarza i uznałem, że „na start naszej znajomości” stopień R6 jest bardziej
obiektywny i bezpieczny. Zawsze będzie można zweryfikować to w przyszłości, jak
już się takich monet kilka gdzieś odnajdzie. A może WY takie macie w swojej
kolekcji. Jeśli tak, to dajcie znać w komentarzach J.
I tak doszliśmy do ostatniego punktu programu, jakim
będzie opisanie i pokazanie monet z każdego z pięciu wariantów. Wykorzystuje
nazewnictwo zaproponowane w najnowszym katalogu, jednak kolejność mam
zdecydowanie inną niż u Parchimowicza. To oczywiście niczemu nie przeszkadza,
zapraszam do podziwiania monet z roku 1776.
TALAR 1776
WARIANT
1 – 33.h1
Awers
napis otokowy: STANISLAUS AUGUSTUS D.G.REX POL.M.D.LITU.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Nakład
łączny rocznika = 47 468 sztuk
Szacowany
rozkład wariantu w roczniku = 20%, czyli 9 262 sztuk
Szacowany
stopień rzadkości = R3
WARIANT
2 – 33.h2
Awers
napis otokowy: STANISLAUS AUGUSTUS D.G.REX POL.M.D.LITU.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Nakład
łączny rocznika = 47 468 sztuk
Szacowany
rozkład wariantu w roczniku = 48%, czyli 22 576 sztuk
Szacowany
stopień rzadkości = R2
WARIANT
3 – 33.h3
Awers
napis otokowy: STANISLAUS AUGUSTUS D.G.REX POL.M.D.LITH.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Nakład
łączny rocznika = 47 468 sztuk
Szacowany
rozkład wariantu w roczniku = 5%, czyli 2 316 sztuk
Szacowany
stopień rzadkości = R4
WARIANT
4 – 33.h4? (nie notowany)
Awers
napis otokowy: STANISLAUS AUGUSTUS D.G.REX POL.M.D.LITH.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Nakład
łączny rocznika = 47 468 sztuk
Szacowany
rozkład wariantu w roczniku = 1%, czyli 579 sztuk
Szacowany
stopień rzadkości = R6
WARIANT
5 – 33.h
Awers
napis otokowy: STANISLAUS AUGUSTUS D.G.REX POL.M.D.LITU.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Rewers napis otokowy: X EX MARCA PURA (E./B.) COLONIEN. 1776.
Nakład
łączny rocznika = 47 468 sztuk
Szacowany
rozkład wariantu w roczniku = 27%, czyli 12 735 sztuk
Szacowany
stopień rzadkości = R3
I tak dobrnęliśmy szczęśliwie do 17 strony tekstu,
co potwierdza moją decyzję, że dobrze uczyniłem dzieląc artykuł na dwie części.
Ponad dwa lata pisania bloga, poskutkowało wzrostem doświadczenia w ocenie
własnych możliwości do „lania wody” J. Z efektu
jestem nawet zadowolony. Zawsze tak jest, kiedy uda mi się uzupełnić swoją
wiedzę o monetach SAP o kolejny drobny fragment. Mam nadzieje, że i czytelnicy
wyciągną z tych danych informacje pożyteczne dla swoich zbiorów, czy przyszłych
decyzji. Jak widać zwykły rocznik 1776 okazał się całkiem ciekawym materiałem
do analizy i opisania. Proszę zwrócic uwagę na "słabszą" urodę i stan monet z 1776 roku, które wykorzystałem w dzisiejszym wpisie. Taki to rocznik, że monety w nim wybite zachowały się słabiej i dziś trudno z nich wybrać piękne egzemplarze. Talary, które wykorzystałem jako przykłady na blogu, to najładniejsze sztuki w ramach wariantów jakie udało mi się odszukać. Jak widać, na tym tle mój talar wcale nie wygląda aż tak kiepsko, żeby nie powiedzieć, że zupełnie nie odstaje od średniego stanu zachowania jaki prezentują inne egzemplarze. Dla mnie to szczególnie ważne, bo nie nudziłem się
tworząc ten test. W końcu blog to dla mnie jeden ze sposobów na spędzanie
wolnego czasu, więc dobrze by ta aktywność była uprawiana z chęcią a nie z
musu. Kolejny wpis będzie poświęcony rozpoczynającemu się sezonowi aukcyjnemu i
moim ewentualnym sukcesom w licytacjach. O ile takie w ogóle były lub jeszcze mnie czakają, bo do
końca września zostało już tylko kilka dni. Dzisiaj już żegnam, to była dobrze
spędzona niedziela, a za razem pracowity ostatni dzień urlopu J.
W dzisiejszym wpisie wykorzystałem
tradycyjnie dane i materiały ze źródeł wymienionych w tekście, takich jak:
Rafał Janke ”Co na razie wiemy, a czego nie wiemy o talarach Stanisława Augusta
Poniatowskiego” Przegląd Numizmatyczny 4/2009; Janusz Parchimowicz i Mariusz
Brzeziński „Monety Stanisława Augusta Poniatowskiego”, Krola Plage „Okres
Stanisława Augusta w historii numizmatyki polskiej”, „Katalog monet polskich
1764-1864” autorstwa Czesława Kamińskiego i Edmunda Kopickiego, Wojciech Stanek
„Konfederacja sejmowa z 1776 roku: narzędzie dworskiego zamachu stanu” LINK , Pasaż Wiedzy Muzeum
Pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie Piotr Ugniewski „Królewski zamach stanu
na sejmie w 1776 roku” LINK .
Monety do analizy pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum
Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi oraz innych miejsc dostępnych w
sieci, takich jak miedzy innymi archiwów aukcyjnych Warszawskiego Centrum Numizmatycznego,
Antykwariatu Numizmatycznego Michał Niemczyk, Gabinetu Numizmatycznego Damiana
Marciniaka, portalu aukcyjnego OneBid, archiwum aukcji Allegro, katalogów
aukcyjnych PGN & PDA, archiwum aukcji zagranicznych acesearch,
internetowego katalogu monet polskich FORTRESS oraz wyszukane za pomocą google grafika.